تعمیرات و تنظیمات سمعک
در مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی،سمعک لند، تعمیرات و تنظیمات سمعک پشت گوشی و داخل گوشی توسط متخصصین ادیولوژی در اسرع وقت صورت میگیرد. چون سمعک به عنوان یک وسیله الکترونیکی حساس دارای میکروچیپهای کامپیوتری و پردازندههای الکترونیکی است و در معرض عوامل زیادی مانند اسیدی شدن جرم گوش و عرق بدن قرار دارد، بنابراین خراب شدن آن امری معمول و اجتنابناپذیر است.
با این حال، نگهداری و مراقبت صحیح از سمعک میتواند باعث افزایش طول عمر و کاهش احتمال خرابی آن شود، تا به تعمیرات و تنظیمات سمعک نیازی پیدا نشود. لذا در صورت تهیه سمعک از مرکز تخصصی ارزیابی شنوایی، سمعک لند، متخصصین این مرکز با ارائه سرویسهای دورهای کاملاً رایگان، در طول مدت گارانتی سمعک، از خرید شما پشتیبانی خواهند کرد و همواره در کنار شما خواهند بود.
پیشنهاد میشود که مصرف کنندگان برنامه سرویسهای دورهای سمعک را حتی پس از پایان تاریخ ضمانتنامه ادامه دهند تا احتمال خرابیهای سمعک کاهش یابد و عمر آن افزایش یابد، به طوری که نیاز به تعمیرات و تنظیمات سمعک نباشد. نحوه صحیح استفاده و نگهداری از سمعک در دفترچه راهنمای مرتبط با آن و نیز در قسمت فیلمهای آموزشی سایت، شرح داده شده است.
لازم به ذکر است که برخی از برندهای معتبر سمعک، با استفاده از تکنولوژی نانو در تولید محصولات خود، تمامی قطعات داخلی و خارجی را میپوشانند تا در مقابل آب، رطوبت، گرد و غبار، عرق و جرم گوش مقاومت قابل قبولی را ایجاد کنند.
همچنین، ممکن است سمعک نیاز به تعمیرات نداشته باشد و با تنظیمات مجدد، کارایی خود را بهبود بخشد. در این موارد، متخصص شنوایی شناس با ارزیابیهای مجدد گوش، سمعک را مجدد تنظیم مینماید.
در صورتی که سمعک دچار خرابی شده و نیاز به تعمیرات و تنظیمات دارد، امور زیر اهمیت دارند:
1. ضمانت و خدمات پس از فروش حرفهای و بینالمللی سمعک: مصرف کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که برند سمعکی که خریداری کردهاند، دارای خدمات پس از فروش حرفهای و بینالمللی است تا در صورت نیاز به تعمیرات و تنظیمات، به صورت سریع و کارآمد اقدامات لازم صورت پذیرد.
2. عیبیابی و تعمیر تخصصی سمعک توسط متخصصین: تعمیر سمعک باید توسط متخصصین شنوایی شناسی انجام شود تا مشکلات به درستی شناسایی و رفع شوند و از آسیب دیدن سمعک جلوگیری شود.
3. عیبیابی و تعمیر تخصصی سمعک در لابراتورهای مجهز: تعمیر سمعک باید در محیطی انجام شود که به دوشنبه شنوایی شناسی مجهز باشد تا تمامی تستهای لازم بر روی سمعک انجام شود و بعد از تعمیر، سمعک به صورت کامل تست شود.
4. تعمیرات صحیح و اصولی با قطعات فابریک (اصلی): تعمیرات باید با قطعات فابریک یا قطعات با کیفیت بالا، صورت گیرد تا کیفیت صدای سمعک حفظ شود.
5. انجام عملیات تنظیمات و تعمیرات در یک محدوده زمانی استاندارد: تنظیمات و تعمیرات باید در زمانی مناسب و در یک محدوده زمانی استاندارد انجام شوند تا مصرف کننده بتواند به زودی از سمعک خود استفاده کند.
این موارد برای سمعکی که کاربر آن یک کودک است، دو چندانی اهمیت پیدا میکند. زیرا صدای خروجی از سمعک ممکن است به هر دلیلی از حالت طبیعی خارج شود و به دلیل عدم توانایی کودک در تشخیص این تغییرات، ممکن است برای کودک سخت باشد تا بتواند به درستی بشنود و در نتیجه یادگیری کودک نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.
بنابراین، تهیه سمعک از یک مرکز معتبر و تعمیرات و تنظیمات سمعک به صورت دورهای بسیار حائز اهمیت است تا کودک بتواند به بهترین شکل از سمعک خود استفاده کند و همچنین، بهترین نتیجه را از یادگیری خود بگیرد. بنابراین، پیشنهاد میشود که والدین کودک برای تهیه سمعک و تعمیرات و تنظیمات آن، به یک متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنند.
نگهداری از سمعک داخل گوشی:
تمامی قسمتهای سمعک داخل گوشی در معرض جرم گوش هستند و در نتیجه، احتمال ورود جرم گوش به داخل سمعک داخل گوشی وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل، در نوک سمعک فیلتری قرار داده شده است که باید بهصورت منظم، تعویض شود. زمان تعویض فیلتر بستگی به میزان جرم گوش بیمار دارد و معمولاً هر دو هفته تا یک ماه یکبار تعویض آن کافی است.همچنین، پوسته سمعک داخل گوشی پس از هر بار استفاده باید توسط دستمال مخصوصی که در جعبه سمعک قرار دارد تمیز شود تا از ورود جرم گوش به داخل سمعک جلوگیری شود.
با رعایت این موارد، میتوان از نیاز به تعمیرات و تنظیمات سمعک در زمانهای کوتاهی جلوگیری کرد و در نتیجه، سمعک به درستی کار خود را انجام خواهد داد. بنابراین، پیشنهاد میشود که برای حفظ عملکرد بهینه سمعک، این موارد را بهصورت منظم رعایت کرده و در صورت نیاز، به متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید.
نگهداری از سمعک پشت گوشی:
درست است، سمعکهای پشت گوشی از دو بخش تشکیل شدهاند:
بخش قالب و بخش پروتز سمعک که در پشت گوش قرار میگیرند. بخش قالب سمعک، قابل شست و شو است و بهتر است زمانی که قالب سمعک با جرم مسدود میشود، از بخش پروتز جدا شده و با استفاده از آب و صابون تمیز شود.
همچنین، بسته به نیاز، میتوان از محلولهای شستشوی اختصاصی برای تمیز کردن قالب سمعک استفاده کرد. اما برای جلوگیری از ورود آب به داخل سمعک، باید حتماً پس از شستشو، قالب سمعک بهصورت کامل خشک شود.
از طرفی، بخش پروتز سمعک نباید با آب تمیز شود و برای پاککردن آن، از دستمالهای مخصوصی که در جعبه سمعک عرضه میشود، استفاده کنید. همچنین، قبل از استفاده از سمعک، مطمئن شوید که هر دو بخش قالب و پروتز سمعک بهصورت کامل خشک شدهاند.
بدنه سمعک باید بعد از هر بار استفاده با دستمال مخصوص تمیز شود. در سمعک های پشت گوشی سوراخ میکروفن در بخش پشتی یا همان کمر سمعک قرار دارد و باید مرتب تمیز شود و بعد از مدتی تعویض شود تا کیفیت صدای سمعک افت نکند. با رعایت ایم موارد به تعمیرات و تنظیمات سمعک در این مدل احتیاج پیدا نخواهید کرد.
سمعک هایی که تکنولوژی قدیمی دارند اگر در معرض مستقیم آب قرار بگیرند می سوزند، اما در سمعک های جدید با تکنولوژی پوشش نانو، در برابر آب، رطوبت و عرق مقاوم هستند.
با رعایت این موارد، سمعک پشت گوشی به درستی کار خود را انجام میدهد و میتوانید از آن بهترین نتیجه را بگیرید. در صورت نیاز، بهتر است به متخصص شنوایی شناسی مراجعه کنید.
نگهداری از سمعک های RIC (Receiver In The Canal):
در سمعک های RIC (Receiver In The Canal)، رسیور داخل گوش قرار میگیرد و برای جلوگیری از ورود جرم، نوک قالب شبانهروز با فرچه تمیز شده و فیلتر مربوطه هر دو هفته یا ماهی یکبار تعویض میشود. در صورتی که رسیور داخل پروب قرار داشته باشد، پروب همانند نوک قالب شبانهروز با فرچه تمیز میشود و هر سه ماه یکبار ترجیحاً تعویض میشود. در هنگام خارج کردن سمعک، باید مراقب بود که سیم رسیور کشیده نشود و به آرامی از گوش خارج شود. با رعایت این موارد، نیازی به تعمیرات و تنظیمات دستگاه نخواهید داشت.
عیبیابی سمعک های داخل گوشی
بارها برای بیماران اتفاق افتاده است که هنگامی که سمعک داخل گوشی خود را روشن میکنند، سمعک صدایی برایشان پخش نمیشود. در چنین مواردی، در مرحله اول باید باتری سمعک را تعویض کنید. برای این کار، بیمار باید روکش باتری را جدا کند و حدود پنج دقیقه آن را در معرض هوا قرار داده و سپس آن را داخل سمعک قرار دهد.
اگر با تعویض باتری، سمعک همچنان صدایی پخش نکرد، باید به بررسی فیلتر سمعک بپردازید. اگر جرم کل فیلتر سمعک را مسدود کرده باشد، صدایی از سمعک خارج نخواهد شد و فیلتر سمعک باید تعویض شود. در صورتی که با تعویض فیلتر، سمعک همچنان صدایی پخش نکند، باید به شنوایی شناس مراجعه کنید تا با بررسی بیشتر قطعات سمعک، به رفع مشکل بپردازد.
عیبیابی سمعک های پشت گوشی
بارها برای بیماران اتفاق افتاده است که هنگامی که سمعک پشت گوشی خود را روشن میکنند، سمعک صدایی برایشان پخش نمیشود. در چنین مواردی، در مرحله اول باید باتری سمعک را تعویض کنید. برای این کار، بیمار باید روکش باتری را جدا کند و حدود پنج دقیقه آن را در معرض هوا قرار داده و سپس آن را داخل سمعک قرار دهد.
اگر با تعویض باتری، سمعک همچنان صدایی پخش نکرد، باید به بررسی قالب سمعک بپردازید. ممکن است قالب با جرم گوش بیمار مسدود شده باشد. همچنین، ممکن است در بیمارانی که در گوش خود از قطره استفاده میکنند، کمی قطره وارد شلنگ سمعک شده باشد و مانع عبور صدا شود. در چنین مواردی، باید قالب را از سمعک جدا کرده و با آب و مایع صابون شست و شو داده و بعد از خشک شدن کامل، آن را به سمعک متصل کنید.
اگر با وجود انجام این کارها، صدای سمعک قطع بود، باید به شنوایی شناس مراجعه کنید تا با بررسی بیشتر قطعات سمعک، به رفع مشکل بپردازد.